دسته‌بندی نشده

علائم خرابی ترموستات

خودرو دارای قطعات بسیاری است که هر کدام از آن‌ها نقش مهمی را در عمل‌کرد نهایی اتومبیل دارند. ترموستات خودرو یکی از قطعات مهم است که کار تنظیم دمای موتور را بر عهده دارد. ترموستات باعث می‌شود که درجه حرارت موتور روی دمای تقریبی ۸۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم شود. حفظ دما یکی از عوامل مهم در نگهداری و پایداری عمل‌کرد خودرو است به همین دلیل طراحان اتومبیل برای جلوگیری از تغییرات آن ترموستات را در خودرو تعبیه می‌کنند. بالا رفتن دما موجب رقیق شدن بیش از حد روغن می‌شود و پایین آمدن دما باعث غلیظ شدن روغن؛ در هر صورت این اتفاق باعث ایجاد اختلال در عمل‌کرد موتور خودرو می‌شود که بالا رفتن استهلاک ماشین را به دنبال خواهد داشت.

زمانی که راننده خودرو را روشن می‌کنند موتور اتومبیل به دلیل این‌که مدتی را خاموش بوده است سرد است و زمان زیادی طول می‌کشد تا گرم شود. ترموستات قطعه‌ای است که در چنین شرایطی به موتور کمک می‌کند تا گرمای موتور افزایش یابد به این شکل اتومبیل سریع‌تر برای شروع عمل‌کرد مناسب خود آماده می‌شود. البته این اتفاق می‌تواند به صورت عکس هم رخ دهد و ترموستات خودرو باعث جلوگیری از بالا رفتن بیش از حد دمای موتور شود.

ترموستات می‌تواند با تنظیم شدت جریان آبی که در مدار سیستم خنک کننده موجود است باعث تنظیم دما شود. البته لازم به ذکر است که ترموستات تعیین کننده شروع کار سیستم خنک کننده موتور هم هست، به همین دلیل است که می‌تواند دما را در یک شرایط مشخص نگه دارد. همچنین بهتر است بدانید که ترموستات قطعه خنک کننده در موتور اتومبیل نیست و در واقع این قطعه یک نوع شیر قطع کن است.

نحوه عملکرد ترموستات خودرو

این قطعه دو وظیفه مهم دارد، یکی جلوگیری از بالا رفتن دما در هنگامی که اتومبیل به خنک شدن نیاز دارد و دیگری کمک کردن به پایین آمدن دمای ماشین در زمان‌هایی موتور داغ شده است.

۱. نقش ترموستات در خنک شدن موتور

برای این‌که اتومبیل‌ها در محدوده معین خود که دمای ۹۰  تا ۱۱۰ درجه سانتی‌گراد است کار کنند طراحان آن اقدام به تعبیه سیستم خنک کننده برای موتور اتومبیل کرده‌اند. اما برای این‌که عمل‌کرد خودرو دچار ایراد نشود این سیستم باید به موقع وارد عمل شود به همین دلیل از یک قطعه مانند ترموستات استفاده می‌شود.

در صورتی که دمای موتور از حد تعیین شده بالاتر رود ترموستات به مایع خنک کننده درون اتومبیل اجازه عبور می‌دهد تا روند کاهش دما شروع شود. به همین دلیل مایع خنک کننده درون موتور به گردش در می‌آید تا جایی که دمای موتور کاهش پیدا کند؛ مایع خنک کننده با جذب گرمای موجود این کار را انجام می‌دهد تا نحوه عمل‌کرد ترموستات خودرو در شرایط مساعد خود قرار گیرد. بعد از این‌که مایع خنک کننده کار کاهش دما را انجام داد ترموستات اجازه رفتن آن را به رادیاتور می‌دهد تا مایع گرمای جذب شده را در آن‌جا دفع کند و دوباره برای بازگشت به سیستم خنک کنندگی آماده شود.

۲. نقش ترموستات در خنک شدن موتور

همان‌طور که ترموستات توانایی اجازه دادن به سیستم خنک کننده موتور برای شروع گردش در مجرای دور موتور را دارد، می‌تواند از این عمل هم جلوگیری کند. برای مثال زمانی که موتور تازه روشن می‌شود سرد است به همین دلیل باید ماشین گرم شود تا نحوه عملکرد خودرو

در بهترین شرایط خود قرار گیرد. به همین دلیل هم ترموستات خودرو در چنین شرایطی مسیر عبور مایع خنک کننده به دور موتور را می‌بندد تا از کاهش دمای موتور ماشین جلوگیری کند. به این ترتیب در چنین شرایطی که موتور نیاز به گرم شدن دارد سرعت بالا رفتن دما افزایش پیدا می‌کند.

انواع درجه های ترموستات خودرو

ترموستات خودرو توسط کارخانه سازنده آن به صورت فابریک بر روی اتومبیل قرار داده می‌شود. از همین رو کارخانه سازنده ترموستاتی را بر روی خودرو قرار می‌دهد که دمای مشخص شده آن مناسب برای اتومبیل باشد. البته لازم به ذکر است که برخی از خودروها مانند ماشین‌های مسابقه‌ای ترموستات ندارند. دلیل آن هم این است که همیشه موتور اتومبیل‌های مسابقه‌ای زیر فشار زیاد است و در حالت داغ قرار دارد، به همین جهت ترموستات باید مدام باز باشد؛ ترموستات در حالت باز بودن با نبودن آن هیچ تفاوتی ندارد.

2 نظر برای “علائم خرابی ترموستات

  1. مهدی زاده گفت:

    دستتان دردنکنه،خیلی زحمت کشیدید،به امیدموفقیت بیشتر

    1. admin گفت:

      ممنون با حمایت و پشتیبانی شما حتما موفقیتهای بزرگی در انتظارمون هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 10 =